Konspekt lekcji otwartej, która została przeprowadzona metodami aktywnymi. Głównymi celami lekcji było opanowanie przez uczniów słownictwa związanego ze znakami drogowymi oraz umiejętność informowania swojego rozmówcy o obowiązującym zakazie lub nakazie w miejscach publicznych.
Konspekt lekcji otwartej z języka niemieckiego w klasie VI
Prowadzący: mgr Daniel Działak Klasa: VI Temat: Verbote. Podręcznik: "der, die, das neu" Cele operacyjne: a) cel ogólny: - umiejętność formułowania wypowiedzi na temat znakach drogowych b) cele szczegółowe: - uczeń potrafi poinformować swojego rozmówcę o obowiązującym zakazie lub nakazie w miejscach publicznych; - uczeń zna podstawowe znaki drogowe i informacyjne; - uczeń rozumie usłyszany tekst i potrafi dokonać jego analizy; - uczeń czyta ze zrozumieniem; - uczeń poprawnie wymawia poznane zwroty i wyrażenia; - uczeń zna zasady współzawodnictwa w grupie i jest aktywny. Metody pracy: burza mózgów, podająca, wizualizacja, pantomima wyrazowa, memory. Formy pracy: praca indywidualna, w parach i grupach. Środki dydaktyczne: magnetofon, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, maskotka Theodor, taśma klejąca, magnesy, plansze z trzema kolorowymi sygnalizatorami do ewaluacji, kolorowe plansze z ilustracjami słownictwa, kolorowe plansze ze znakami drogowymi, koperty, koperta ze zdaniami i ilustracjami, koperta z kolorowymi minkami do oceny uczniów aktywnych, kolorowe karteczki do ewaluacji, kolorowy brystol, kaseta "der die das neu", płyta CD z muzyką.
Przewidywany tok lekcji
I. Faza początkowa: 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Powtórzenie wiadomości z ostatnich lekcji. 3. Zaśpiewanie piosenki „Die Ferien sind vorbei” – rozgrzewka językowa. 4. Zaprezentowanie uczniom kilku ilustracji przedstawiających znaki zakazu, nakazu i informacyjne (burza mózgów). 5. Podanie celów lekcji oraz zapisanie tematu.
II. Faza śródlekcyjna:
1. Nauczyciel prezentuje kilka planszy przedstawiających znaki zakazu, nakazu i informacyjne, dopasowując do nich odpowiednio sformułowane zdania, określające te znaki. Zadaniem uczniów jest powtórzenie po nauczycielu tych zdań. 2. Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela kopertę, w której znajdują się zdania związane ze znakami zakazu, nakazu i znakami informacyjnymi oraz kilka ilustracji związanych z tymi zdaniami. Zadaniem grup jest dopasowanie zdań do obrazków. Następnie grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasowym. 3. Uczniowie przepisują do zeszytów nowe zwroty (muzyka w tle). 4. Praca w plenum – Gebots-, Verbots- und Informationszeichen. Zadaniem 3 uczniów jest dopasowanie ilustracji ze zwrotami poznanymi na lekcji do 3 haseł związanych z rodzajami znaków, występujących w miejscach publicznych (muzyka w tle). 5. Praca w grupach - Gedächtnisspiel. Nauczyciel wywiesza na tablicy zdania z odmianą czasowników poznanych przez uczniów na lekcji. Zadaniem grup jest w ciągu kilku minut nauczyć się ich na pamięć w takiej samej kolejności, w jakiej zostały one wywieszone. Ta grupa, której lider najszybciej i bezbłędnie wymieni z pamięci te zdania, otrzymuje po plusie z aktywności w formie kolorowych uśmiechniętych „minek”.
III. Faza końcowa: 1. Pantomime-Spiel. Uczniowie pracują w grupach. Jeden uczeń z każdej grupy losuje karteczkę a następnie prezentuje swojej grupie za pomocą ruchów ciała i gestów określone hasło związane ze znakami drogowymi. Ta grupa, która w najkrótszym czasie odgadnie wszystkie hasła, wygrywa i otrzymuje plusy z aktywności w formie kolorowych uśmiechniętych „minek”. 2. Praca domowa. 3. Aktywność. Ocenienie uczniów najbardziej aktywnych na zajęciach. 4. Ewaluacja. Nauczyciel wywiesza na tablicy trzy kolorowe sygnalizatory: zielony (super), żółty (gut) i czerwony (schlecht). Każdy uczeń otrzymuje taki sam sygnalizator. Poprzez zaznaczenie jednego z trzech sygnalizatorów, dokonuje on samooceny zdobytej wiedzy i opanowanych przez siebie umiejętności oraz dokonuje oceny atmosfery panującej na zajęciach. 5. Pożegnanie uczniów.
Opracowanie: mgr Daniel Działak Rok szkolny 2003/2004
|